تهیه نقشه U T M

توسط

نقشه UTM یا به‌عبارت‌دیگر سیستم UTM درواقع مخفف Universal Transverse Meractor  است که ترجمه آن به فارسی معادل “سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس” است.

 نقشه UTM یک سیستم تصویر روی سیستم مختصاتی کارتزین دوبعدی بوده و برای مشخص کردن مکان یک نقطه بر روی کره زمین است. با این سیستم مختصات هر نقطه روی کره زمین دارای یک مختصات اختصاصی است که در هیچ جای کره زمین شبیه این مختصات وجود ندارد. هدف از سیستم تصویر انعکاس یک تصویر سه‌بعدی روی یک صفحه دوبعدی است. تحلیل این سیستم تصویر درباره کره زمین، به معنای نمایش کل یا قسمتی از کره زمین، بر روی یک فضای دوبعدی مانند کاغذ یا شیت نقشه است.

ما چگونه نقشه UTM را تهیه می‌کنیم:

تهیه نقشه UTM به‌منظور تعیین موقعیت دقیق ملک، زمین و ساختمان، مورد تقاضای سازمان‌های دولتی ازجمله شهرداری، اداره منابع طبیعی، وزارت نیرو و … است.

در فعالیت اجرایی جهت تهیه نقشه UTM می‌توان از دو روش کلی زیر بهره برد:

  1. برداشت دقیق وضع موجود با دوربین‌های توتال استیشن و تجهیزات مدرن نقشه‌برداری و استفاده از نقشه‌های دقیق و بزرگ‌مقیاس.
  2. استفاده از دستگاه‌های جی‌پی‌اس (GPS) دو و سه فرکانسه و برداشت مستقیم توسط این دستگاه‌ها و انجام محاسبات و سرشکنی و به دست آوردن مختصات دقیق و انجام ترسیم و چاپ نقشه.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن دقت دستگاه‌های اندازه‌گیری و بدست آوردن مختصات دقیق یو تی ام UTM ارگان‌های مختلف ازجمله اداره ثبت، شهرداری و … با استفاده از این مختصات به اهداف دقیق خود دست پیدا می‌کنند.

نقشه چهارمیخ:

نقشه چهارمیخ اصطلاحی است که معماران و افراد عامی بکار می‌برند، اما منظور از نقشه چهارمیخ، همان پیاده کردن مختصات نقشه بر روی زمین است که به روش دقیق‌تر می‌توان تعیین مختصات UTM و جانمایی ملک را به آن اطلاق کرد.

 

تیم کارشناسان رسمی دادگستری –  سنجام

احمد رضا سلیمی کارشناس رسمی دادگستری    

دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان: ۳۸۵۹۹۵۸-۰۹۱۲

 

شاید شما دوست داشته باشید